PNEUSERVIS - AUTOSERVIS Lingov

  Kontakt : 055/671 46 24

   Mobil: 0911 131 525

Copyright © 2012 MTM Centrum. All Rights Reserved.

MTM CENTRUM

Európsky Parlament vydal nariadenie o jednotnom značení všetkých pneumatík. Od 1. novembra 2012 je EU štítok povinný pre všetky pneumatiky vyrobené po 1. júli 2012.

To všetko kvôli zvýšeniu bezpečnosti a úspornosti cestnej premávky a zníženiu celkovej energetickej náročnosti o 20 % do roku 2020.


Tri aspekty úspornosti, bezpečnosti a dopadu na životné prostredie sú zobrazené na tomto štítku v nasledujúcich kategóriách: úspora paliva, záber za mokra a vonkajšia hlučnosť. Podobá sa štítkom, ktoré môžeme nájsť na práčkach, chladničkách a iných elektrických zariadeniach.


Zákazník si tak môže pneumatiky objektívne porovnať a využiť tieto informácie, spolu s ďalšími kritériami, pre svoje rozhodnutie. Okrem troch kategórií na štítku sú dôležité i ďalšie kritériá pre bezpečnosť a hospodárnosť. Napr. kilometrový výkon, brzdný výkon na suchu, handling a protektorovatelnosť.

EÚ Označovanie pneumatík

Má pomôcť spotrebiteľom lepšie sa rozhodovať

Tieto údaje uvádzajú mieru spotreby paliva, z čoho pre zákazníka vyplýva, že môže porovnať rozdiely medzi výkonnosťou jednotlivých pneumatík.


V súlade s európskym nariadením sa budú merania uskutočňovať na kalibrovaných strojoch na meranie valivého odporu. Mieru spotreby paliva teda udáva diagram, ktorý umožňuje zákazníkom porovnať rozdiely medzi výkonnosťou jednotlivých pneumatík. Trieda spotreby paliva je daná valivým odporom pneumatík. Uvedieme príklad medzi dvoma po sebe nasledujúcimi triedami, triedou C a B, pri vozidle, ktoré pri znižovaní rýchlosti zo 60 km/h na 20 km/h prejde 30 metrov, môže rozdiel v brzdnej dráhe dosiahnuť až 15 %, čo je 4,5 metra.

Spotreba paliva

Priľnavosť na mokrú vozovku a brzdná dráha

Hlučnosť

Spotreba paliva

Priľnavosť za mokra je kľúčovým bezpečnostným prvkom pneumatiky. Má veľký vplyv na bezpečnosť na ceste, pretože pneumatika s vysokou priľnavosťou na mokrej vozovke má na mokrom povrchu kratšiu brzdnú vzdialenosť. Táto bezpečnostná výkonnosť je vyjadrená hodnotiacou škálou písmen A až G, pričom A je najlepší výkon na mokrej vozovke.


Testovanie sa realizuje na okruhoch pokropených vodou tak, aby sa na nich vytvorila vrstva vodného filmu s hĺbkou 0,5 až 2 mm. Okolitá teplota a teplota povrchu sa môže pohybovať od 5 °C do 35 °C.

Priľnavosť pneumatiky na mokrých povrchoch

Štítok tiež obsahuje informáciu o vonkajšom hluku, ktorú pneumatiky produkujú. Vonkajšia hlučnosť sa značí pomocou decibelov a jednou, dvoma alebo tromi zvukovými vlnami. Pričom jedna vlna znamená najlepší výkon, čo v praxi znamená, že hladina hlučnosti pneumatiky je o minimálne 3 dB nižší, ako je budúci zákonný limit Tri čierne vlny poukazujú na najhoršie dosiahnuté výsledky, tzn. že pneumatika sa radí medzi súčasný maximálny limit a plánovaný nižší limit, ktorý bude zavedený v rámci regulácie 661 v období od roku 2012 do roku 2016.

Vonkajšia hlučnosť

Zavedenie systému štítkov by malo prinútiť zákazníkov ku kúpe bezpečnejších a ekologickejších pneumatik. Pre zákazníkov bude jednoduchšie porovnať rozdiely medzi jednotlivými značkami pneumatík a zároveň sa rozhodnúť k nákupu na základe kvalitných informácií.

Tri čierne vlny predstavujú najhoršie výsledky, t.j. že pneumatika spadá medzi súčasný maximálny limit a plánovaný nižší limit, ktorý bude zavedený v rámci regulácie 661 v období od roku 2012 do roku 2016.

Dve čierne vlny znamenajú, že hlučnosť valenia pneumatiky je v limite.

Jedna vlna znamená najlepší výkon - teda, že hladina hlučnosti pneumatiky je minimálne o 3 dB nižšia, než je budúci zákonný limit.

Krátky informačný spot

17 prezretí


Jaké informace získá nakupující z nových EU štítků pro pneumatiky? Jak se rozhodovat při nákupu? Tento krátký

Aby bolo možné zobraziť toto video, budete potrebovať najnovšiu verziu Flash Playeru.

« Späť